Najčešći odgovor žena na pitanje šta vam je cilj treninga jeste „Hoću da se zategnem, a neću da se nabildujem”. E, ako vam je upravo to cilj - tabata trening je idealan trening za vas. A Šta je tabata?

Izumi Tabata je japanski doktor, sportski naučnik sa Nacionalnog instituta fitnesa i sporta u Tokiju, koji je dobio zadatak od japanske reprezentacije u brzom klizanju da u što kraćem vremenskom roku osmisli trening metod kojim će klizači rapidno napredovati u svim aspektima. Isprobao je razne kombinacije intervalnih treninga i došao do zaključka da je najveći napredak postignut kada su klizali osam rundi po 20 sekundi maksimalnim intenzitetom, sa pauzama od 10 sekundi. Osim što su poboljšali istovremeno aerobne i anaerobne kapacitete, za tih mesec dana istraživanja primećeno je i smanjenje procenta masti u telesnom sastavu, iako to nije bila prvobitna svrha testiranja. Otuda i taj, sada već čuveni, tabata protokol u fitnesu.  

- Ovaj program svrstava se u grupu visokointenzivnih intervalnih treninga (High Intensity Interval Training), a jedan tabata krug sastoji se od osam rundi, u trajanju od 20 sekundi maksimalno intenzivnog izvođenja vežbe, sa 10 sekundi striktne pauze između. To čini jedan tabata krug, od četiri, koliko je predviđeno kako za sportiste, tako i za ozbiljnije rekreativce. Podrazumeva se da se tako intenzivan vid treninga ne preporučuje početnicima - kaže naš sagovornik Marko Mažar, fitnes trener, sportski novinar i osnivač fitnes programa Boot Camp Serbia.

U pitanju je trening za 21. vek i prednosti su pre svega u poboljšanju opšteg zdravstvenog stanja a naučno je dokazano da HIIT trening pomaže u prevenciji dijabetesa tipa 2, kao i da stimuliše povećanje hormona rasta, a samim tim dobijamo i najčešće željeni fizički izgled s većim procentom čiste mišićne mase i nižim procentom masti. 

Piše: Milica Prelević