Briga o našem telu trebalo bi da bude u vrhu životnih prioriteta, ali većina nas često nalazi izgovore zašto nije tako... Presecite i posvetite se sebi na pravi način, da biste se osećali bolje, zdravije i lepše.

Tatjana Popović je prvi sertifikovani health coach u Srbiji, makrobiotički edukator, autor elektronske knjige 5 dana detoks programa. Pričali smo sa njom o tome sa kakvim se izazovima suočavaju njeni klijenti, šta je najteže kada prelazimo na novu ishranu i da li postoji savršena ishrana koja odgovara svima.

Recite nam nešto više o konceptu bioindividualizma i zašto je on značajan?

Princip bioindividualnosti znači da ne postoji jedan savršen način ishrane koji odgovara svima. Svaka osoba ima vrlo specifične potrebe za svoj organizam koje se razlikuju po uzrastu, konstituciji, polu, načinu života i poreklu. I baš kao što svi ne volimo da slušamo istu muziku ili gledamo iste filmske žanrove, tako intuitivno treba da prepoznamo da određena vrsta hrane koja nama odgovara ne mora da znači da će odgovarati i ljudima oko nas.

Piše se dosta o tome da ste sa 18 godina pobedili kancer makrobiotičkom ishranom. Koliko je zapravo bilo teško prebaciti se sa prosečne srpske hrane na makrobiotičku?

Dok se nisam našla u poziciji životne ugroženosti nakon teške nedelje provedene u bolnici na hemioterapiji, smatrala sam da gurmanskim, tradicionalnim načinom ishrane ne utičem na svoj oporavak i ozdravljenje. Međutim, upoznavši dečaka koji je u tom trenutku već nekoliko godina živeo po makrobiotičkim principima preživevši kancer, prvi put sam bila istinski podstaknuta da se zapitam koji su moji budući životni izbori i koliko zaista želim oporavak. Odjednom, počela sam duboko da verujem da ću ishranom uspeti da prevaziđem tešku bolest i bila sam spremna na sve prepreke preda mnom. Uz neizmernu podršku svoje porodice, hrabro sam se upustila u istraživanje novih i do tada nepoznatih namirnica, ne odustajući od namere da povratim zdravlje. Potrebna mi je bila velika disciplina, snaga volje i istrajnost, a kao najveća motivacija potvrda od lekara da sam opet zdrava. U životu su nam nekada potrebni zaista veliki razlozi koji će nas podstaći na promenu, međutim, poruka koju već godinama širim jeste da ne čekamo da se razbolimo pa da tek onda menjamo navike, nego da već danas počnemo da osvešćujemo da smo mi ono što jedemo i da pravim izborom hrane možemo sačuvati zdravlje.

Iz kog razloga ste odlučili da pet dana detoksa bude upravo veganska bezglutenska ishrana?

Kombinacija bezglutenske i veganske ishrane je spoj kojim naše telo može da ostvari fenomenalan napredak za samo pet dana jer je svaka namirnica u detoksu pažljivo birana po svom snažnom detoksikacionom, antiinflamatornom i antioksidantnom dejstvu.

U pet rečenica - koja je vaša filozofija kada je hrana u pitanju?

Ne treba da budemo ekstremno opterećeni bilo kojim načinom ishrane smatrajući da je samo taj pravac ispravan. Mi smo svi drugačiji i ono što odgovara meni ne znači da će odgovarati drugima, kao i činjenica da nam danas može odgovarati određen režim, a u tridesetim ili četrdesetim neki potpuno drugačiji. Smatram takođe i da ishrana treba da bude većinom biljnog porekla i da isključuje konzumiranje rafinisanog šećera.

Sa kojim se izazovima suočavaju vaši klijenti u početku saradnje?

Najveći izazov je suočiti se sa samim sobom. Stati na put izgovorima i održati obećanje dato sebi, a potom i meni da će ostvariti ono što su zamislili. Svaki korak napred je korak bliži cilju i nije važno koliko je on mali, već je važno kretati se napred.

Sa kakvim se tegobama najviše javljaju klijenti? Koja su njihova očekivanja i želje u toku programa?

Najčešće sarađujem sa ljudima koji žele da koriguju telesnu težinu i otklone zdravstvene probleme poput povišenog holesterola i triglicerida, potom migrene i glavobolje, alergije, nadutost, probleme sa varenjem i slično, kao i poslovnim svetom koji kao glavni problem ističe nemanje dovoljno vremena da priprema zdravu hranu.

Koji je vaš tipični doručak, ručak, užina, večera?

Za doručak obično jedem žitarice, poput ovsene kaše sa koštunjavim plodovima, semenkama i svežim voćem, ili palentu sa povrćem ili organskim kiselim mlekom. Ponekad se odlučim za miso supu, tost sa avokadom i paradajzom ili integralni pirinač sa povrćem na pari. Između obroka pijem dosta tečnosti, najčešće vodu sa limunom ili zeleni čaj. Za ručak i večeru obično jedem proteine (ribu, pečurke, mahunarke, organsku piletinu ili ćuretinu), sa pola tanjira povrća. S obzirom na to da ne konzumiram rafinisani šećer, desert za koji se odlučujem najčešće je čija puding napravljen sa bademovim mlekom i sezonskim voćem. Jedna od najvažnijih stvari koja odlikuje moju ishranu jeste da prestajem da jedem kada sam otprilike 70% sita i veoma temeljno žvaćem hranu.

Koji su vaši mali rituali u kojima uživate?

Svakodnevno praktikovanje afirmacija Lujze Hej, pisanje dnevnika, šetnje pored jezera ili reke, slušanje muzike od kada ustanem iz kreveta, planiranje dalekih putovanja i uživanje uz najbolje rangirane svetske filmove.

Gde vidite sebe za dve godine?

Kao autora dve izdate knjige i uspešno poslovno pozicioniranu preduzetnicu koja će imati uticaj na zemlje u regionu pomažući ljudima da koriguju ishranu i stil života.

Piše: Jovana Miljanović