Zavisnost ne mora da podrazumeva zloupotrebu supstanci, poput nikotina ili alkohola. Može da ima i veze sa ponašanjem - poput digitalne zavisnosti koja je sve češća.

Da li vam se čini nemogućim da sedite u autobusu, kafiću ili čak i da gledate TV, a da usput ne "čačkate" telefon? Da li sate svakodnevno provodite gledajući u ovaj mali ekran i svakih nekoliko minuta proveravate društvene mreže, da nešto ne propustite?

To su sve simptomi digitalne zavisnosti, koja je sve češća, a povezuje se i sa ogromnom količinom stresa, izolacijom i problemima sa snom.

Alen Kar i Džon Dajsi napisali su knjigu Smart Phone Dumb Phone: Free Yourself From Digital Addiction u kojoj savetuju ljudima kako da se oslobode zavisnosti od telefona, a evo nekoliko njihovih saveta koji mogu da vam pomognu.

Prvo, utvrdite da li ste zavisni - ako želite da ostavite telefon, ali ne možete ili vam je to veoma teško i zahteva ogromnu snagu volje, "navučeni" ste. Kar i Dajsi u knjizi objašnjavaju da zavisnost ima veze sa negativnim emocijama - stres, depresija, strah, usamljenost, dosada, samo su neka od osećanja zbog kojih ljudi traže "utehu" u ekranu telefona, bilo u igricama, na društvenim mrežama ili nečemu trećem.

Šta da radite

Ne morate do kraja života da se držite podalje od svih uređaja, već da preuzmete kontrolu nad svojim životom i da uređaje koristite onda kada su vam stvarno potrebni.

Rešite se "ispiranja mozga"

Mnogi veruju da je korišćenje uređaja i aplikacija neophodno da bi bili u korak sa savremenim svetom. Istina, za mnoge poslove su potrebni kompjuteri, telefoni, tableti, a društvene mreže i telefoni su nam takođe potrebni da budemo u kontaktu sa drugima.

Ali, ukoliko vam ovi mali ekrani "traže" pažnju svake sekundi, u problemu ste. Kar i Dajsi pišu da vam je "kao digitalnom zavisniku ispran mozak i navedeni ste da verujete da ne možete da živite bez telefona. Izazov je, kao i kod svake zavisnosti, da se preokrene ispiranje mozga".

Koje korake da preduzmete

Oni savetuju da najpre odlučite šta tačno želite i da to zapišete – npr. "Želim da telefon manje obuzima moju pažnju".

Zatim spustite telefon pored, zatvorite oči i obratite pažnju na mir. Zamislite sebe kao srećnog digitalnog korisnika, koji može da odloži telefon kad želi i da ga ne pogleda dok mu ne bude zaista potreban.

"Mislite o telefonu kao o alatu, namenjenom za određene stvari. Ima svoju svrhu, ali u tome nema ništa uzbudljivo", pišu oni u knjizi, a prenosi "Miror".

Kar i Dajsi savetuju da sami odlučite koje aplikacije smatrate korisnim, a koje vam bespotrebno oduzimaju vreme. One koje vam daju neke korisne informacije ostavite, a one koje vam samo oduzimaju vreme, bez ikakve koristi, izbrišite. 

Uklonite sumnje

Odvojite trenutak i razmislite o svim dobrim stranama prevazilaženja digitalne zavisnosti - imaćete više samopoštovanja, vremena, energije, kvalitetnih trenutaka svakog dana za sebe i svoju porodicu. Tako ćete shvatiti da ništa ne gubite ostavljanjem telefona, a mnogo dobijate.

Budite iskreni prema sebi

Budite iskreni prema sebi u vezi sa tim koliko vremena provodite pred ekranom. Obično svi potcenjuju vreme provedeno u korišćenju telefona, a zavisnici najčešće misle da provode dvostruko vremena manje nego što zaista provode.

Napravite pauzu i obratite pažnju

Kada pogledate u svoj telefon, obratite pažnju na to kako se osećate i zapitajte se: "Da li zaista moram sada da gledam u telefon? Da li mi to pruža zadovoljstvo? Šta očekujem time da dobijem?", savetuju Kar i Dajsi.

Na ovaj način ćete "prekinuti" impulsivno skrolovanje po telefonu...

Ignorišite i-mejlove

Oni savetuju da isključite notifikacije koje će vas obaveštavati čim stigne mejl i prosto ga proveravajte dva-tri puta dnevno. U međuvremenu ga ignorišite i ne dozvolite da ometa vaš svakodnevni život.

Uživajte u "srećnom satu"

Drugim rečima, sat vremena pred spavanje treba da radite druge stvari, a ne da gledate u ekran. To će vas učiniti srećnim i pomoći će vam da bolje spavate.

Ekrani emituju plavu svetlost koja "vara" mozak da pomisli da je još uvek dan i time se potiskuje hormon melatonin, koji treba da vas uspava.

Zato sat vremena pred spavanje radite nešto drugo što vas opušta i držite se dalje od telefona.

Nosite sat

Koliko puta dnevno pogledate u telefon samo da biste videli koliko je sati? Nosite ručni sat, to je sjajan način da izbegnete bespotrebno gledanje u telefon.

Uz ove praktične savete Kara i Dajsija, možete da se rešite digitalne zavisnosti, da budete opušteniji i srećniji. I tek nakon nekoliko dana, kada vratite kontrolu nad svojim životom, verovatno ćete biti svesni koliko zapravo ovi uređaji "otimaju" vašu svakodnevicu...

Izvor: Mondo.rs