Da li vam ovo zvuči poznato? Ležite noću budne i nervirate se razmišljajući o nimalo važnim razgovorima koje ste vodile tog dana, formulišući u sebi vickaste odgovore koje je trebalo da date (umesto što ste smotano oćutale)? Ili, vas možda stalno mori briga da ste pogrešile u izboru posla? A, možda vas čak progone negativističke misli o vašem telu i zdravlju?

Po mišljenju psihologa, preterano razmišljanje ima epidemijske razmere među ženama i škodi njihovom zdravlju i odnosima sa ljudima. „Preterano razmišljanje znači non-stop vrćenje prošlih, tekućih i budućih priča, bez prelaženja na konkretno pitanje kako rešiti problem“, objašnjavaju oni. „To je delom rezultat usmerenosti naše kulture na samoanalizu. Ali, mnoge osobe, posebno žene, u tom pogledu idu predaleko. Postali smo kultura ljudi koji se konstantno „vrte oko sopstvenog pupka“. Takođe, pripadamo generacijama koje imaju sve veća očekivanja - očekujemo da imamo puno para, posao koji volimo, da uvek budemo u vezama koje nas ispunjavaju, kao i da se manje-više stalno osećamo zadovoljno, kažu psiholozi. „Kada se to ne desi, ne prihvatamo to kao normalan deo života, već trošimo neverovatno mnogo vremena i energije analizirajući zašto smo nezadovoljni.“

To je poremećaj modernog doba!

Trošiti mnogo vremena na analizu svega živog, od sopstvenog izgleda, preko veze, do dešavanja na poslu deo je ženske prirode - ali ponekad nepotrebno stresan deo. Statistike nam govore da žene rade više nego ikada, i to pod velikim pritiskom - pokušavajući da naprave balans između posla, veze i eventualno dece - što ih čini vrlo nervoznim. Povrh toga, osoba sklona preteranom razmišljanju će skakati sa jedne teme na drugu, često više puta vrteći iste filmove i povezujući različita negativna sećanja koja sama po sebi nemaju nikakve veze jedna sa drugim.

Na primer, ako se neko progura i uleti u lift preko reda, umesto da pomisli „Kako nevaspitano!“, osoba sklona preteranoj samoanalizi će započeti spiralu negativnih razmišljanja koja mogu da je opsedaju i čitav dan: „Trebalo je da reagujem… Zašto ja nikada ne branim svoja prava? Mora da je to zato što još iz detinjstva vučem negativan doživljaj sebe same. Imala sam tako grozno detinjstvo. I zato nikada nisam uspela da imam ni uspešnu vezu. Čini mi se da se nikada neću udati i imati decu...“

To je (uglavnom) ženski problem

Žene su posebno sklone preteranoj samoanalizi, tvrde psiholozi, zato što često grade sopstveni identitet na temelju odnosa koje imaju sa drugim ljudima. „Samopoštovanje kod žena, češće nego kod muškaraca, zavisi od toga šta drugi misle o njima i kako se razvijaju odnosi sa ljudima koji ih okružuju. Zato se nekad silno nerviraju razmišljajući o implikacijama čak i najbeznačajnijih promena u ovim odnosima“, kažu psihijatri. „Ako se nađu u neravnopravnoj vezi u kojoj ne dobijaju podršku, one će, umesto da pokušaju da je prekinu i idu dalje, pre pokušavati da opsesivno analiziraju uzroke toga, svoja osećanja spram cele situacije i korake  koje bi mogle da preduzmu.“ Žene, takođe, više razmišljaju o emocijama i češće imaju osećaj da su negativna osećanja van njihove kontrole.

Zbog toga nam se život čini teži

Ako mislite da je preterano razmišljanje tek jedna bezopasna navika, razmislite malo bolje (samo bez preterivanja!). „U proteklih 20 godina sam uradila gomilu istraživanja sa ljudima u najrazličitijim životnim situacijama“, kaže dr Suzan Nolen- Hoeksema, autor knjige Women Who Think Too Much. „Otkrila sam da preterana sklonost analizi uvek vodi u tome da nam se život čini teži, a stresove doživljavamo još stresnije. To narušava i naše odnose sa ljudima, jer druge može da počne da nervira naša nesposobnost da se otkačimo od prošlosti. A to može da doprinese i razvoju depresije i anksioznosti.“

Prestanite, odmah!

Postoji nekoliko praktičnih tehnika za odvikavanje od preteranog razmišljanja. Probajte ove tri: Shvatite da preterano analiziranje niti je korisno, niti pozitivno, i da morate da mu se suprotstavite. „Čovek, kada je usred opsesivnog razmišljanja o nečemu, često oseća kao da radi nešto važno u svom životu“, kaže dr Susan Nolen-Hoeksema. „Ali, umesto da vam pomogne da jasnije sagledate stvari, to vam sužava perspektivu, usredsređujući vas samo na ono što u vašem životu ne valja.“ Možda ne zvuči kao neka velika mudrost, ali sledeći put kada se uhvatite u preteranom razmišljanju, probajte da kažete sebi: „Stop“. Da, više je nego jednostavno.

Odvratite se od razmišljanja - i krenite u akciju. Sedeti i ne raditi ništa i previše „lupati glavu“ idu ruku pod ruku. Zato sređujte kuću, nađite se sa drugaricom... Istraživanja pokazuju da je skretanje misli uz pomoć fizičke aktivnosti najefikasniji način da se spreči preterano analiziranje.

Odvojite određeno vreme tokom dana za „previše razmišljanja“ - i držite se tog dnevnog rasporeda. Isplanirajte da svakog dana odvojite određeno vreme (pet ili 10 minuta, ili i ceo sat, ako imate vremena) za „analizu“  ili razmišljanje o nekoj temi koja vas okupira. Van tog vremena odbacite sve negativne misli. „Kada dođe to vreme za razmišljanje, ljudi često shvate da im problemi koji su ih zaokupljali više ne deluju tako stvarno ili važno“, kaže dr Nolen-Hoeksema.