Zamislite ovo: kasnili ste na sastanak, a vaš šef se zbog toga obrušio na vas pred čitavim timom. Gledate okolo molećivo, ali niko vam ne priskače u pomoć. Potonete u stolicu, osećajući se usamljeno i zeznuto. Samo da je neko potvrdio vaše opravdanje, ili makar da vam je uputio osmejak razumevanja, eh kako bi bilo lepo da imate… poslovnu dugaricu.

Žensko biće koje je uz vas šta god se zbilo - koleginica sa kojom možete da idete na ručak, da joj se obratite za savet, da se oslonite na nju kada imate posla preko glave - ukratko, osoba koja će učiniti posao od 9 do 5 mnogo radosnijim.

Ona vam takođe može pomoći da vrhunski uradite svoj posao (i obrnuto), kaže dr Čed Mekbrajd, profesor komunikacija na Univerzitetu Krejton koji istražuje bliske odnose među kolegama na poslu. „Postanete više investirani u kompaniju za koju radite baš zato što ste se investirali u ovaj prijateljski odnos.“

Drugim rečima, jedva čekate da dođete na radno mesto jer za vas to onda znači biti sa najboljom drugaricom. „A kada uživate u radu i manje ste pod stresom, bolje završavate poslovne zadatke“, kaže Loren Mekgudvin, osnivač i izvršni direktor sajta za razvoj karijere Career Contessa. „Moglo bi da se desi da vaš šef prepozna vaš entuzijazam i da vam pruži još kul mogućnosti.“ (Možda vas i unaprđenje čeka iza ćoška, za koje je delom zaslužna i vaša prijateljica!)

Ako već nemate, a želite da steknete drugaricu na poslu, počnite tako što ćete potražiti devojku koja radi sa vama, a sa kojom ste u prošlosti vodili prijatne, opuštene razgovore. Vidite da li tu ima potencijala tako što ćete je pitati da zajedno uradite neke zadatke koji će vam obema značiti: „Da li bi želela da tokom ručka popričamo i smislimo nekoliko ideja za sutrašnju prezentaciju?“ Ako sve prođe kako treba, pitajte je za veću uslugu, poput toga da vam pokrije smenu (i naravno ponudite se da uradite isto). Na kraju, evo nekoliko saveta koji će vam pomoći da negujete novostvorene odnose i budete strava poslovne drugarice.

Podržite ideje jedna drugoj

Dogovorite se sa svojom PD: ako jedna od vas dve ima genijalan plan, neka ga predstavi pred celim timom, a vi ga odmah ponovite i naglasite kako je dobar, pa će i ostatak tima da reaguje na vašu ideju, kaže Mekgudvinova. Primera radi, ako date predlog za naredni poslovni događaj, vaša poslovna drugarica može da kaže „Sjajna ideja! To bi baš bilo dobro.“ (Inače, ovo su neke od žena koje su radile u Beloj kući u Obaminoj administraciji navodno primenjivale, nazvavši ovu strategiju pojačanjem.)

Nemojte da ignorišete druge kolege

Samo zato što imate „svoju osobu“ na poslu ne znači da bi trebalo isključivo sa njom da provodite vreme, izbegavajući ostale. Ako poznajete različite ljude u kompaniji ili radite u odvojenim timovima, povežite te svoje krugove međusobno, tako da i jedna i druga širite svoja poznanstva, savetuje Mekgudvinova. Možete da kažete: „Volela bih da upoznaš [ime vaše PP]. Ona je sjajan saradnik i može da vam pomogne na aktuelnom projektu.“ Ovo bi moglo da doprinese ne samo vašoj reputaciji, već i njenoj. Što više ljudi upoznate u vašoj branši, veće su šanse da obe dobijete više sjajnih prilika.

Dajte sebi oduška, slušajte, ponovite

Kada vas nadređeni iznervira i želite da o tome popričate sa svojom poslovnom drugaricom, pozovite je da se nađete van kancelarije, kaže Šeri Sims, osnivač i izvršni direktor Black Career Women’s Network. Ili ako primetite da je ona na ivici da pukne pod pritiskom, odvedite je što dalje od njenog radnog mesta ili izađite iz zgrade da biste joj pomogli da se smiri. Možete uvek da iskoristite poziv „’Oćemo na kafu?“ ili pak da smislite neku šifru u fazonu 007 za koju samo vas dve znate da znači da je vreme da popričate jer je doteralo cara do duvara. Na kraju krajeva, prosto joj pošaljite poruku sa isfrustriranim smajlijima koji jasno stavljaju do znanja da se odvija neka drama o kojoj bi trebalo popričati. Mnogo pomaže kada date sebi oduška na radnom mestu jer to znači da kada dođete kući nećete se više toliko baktati tom situacijom koja vas je iznervirala. A to dalje znači da ćete mnogo manje dragocenog vremena rezervisanog za partnera, porodicu ili cimerku potrošiti na kukanje kako vam je bilo užasno na poslu, kaže Mekbrajd.

Pomozite, ali nemojte da zataškavate

Iako ste uvek na strani svoje poslovne posestrime, to ne znači da treba da izmišljate razloge zašto nije došla na posao i time rizikujete svoje radno mesto. Ako postoji opravdan razlog (hitan odlazak kod zubara ili je morala da pokupi mlađu sestru sa treninga), ponudite se da uradite njen deo posla dok se ne vrati, kaže Mekbrajd. To može da bude hvatanje beleški tokom sastanka ili obaveštavanje o nekoj hitnoj promeni planova - u svakom slučaju bićete joj od pomoći da se bez problema uključi kad se vrati. (A ona će to isto da uradi za vas sledeći put.)

Od koleginice do najbolje prijateljice

Mislite da vaša poslovna drugarica ima potencijala da vam bude najbolja drugarica i van radnog mesta? Ovaj prelazak je moguć, ali ga ipak treba polako obaviti. Počnite pozivom na druženje i posle posla tako što ćete, na primer, pitati „Hoćeš da idemo zajedno na manikir?“, predlaže Loren Mekgudvin. Ako vam to uspe - niste pričale samo o stvarima u vezi sa poslom - pokušajte i neku aktivnost tokom vikenda tipa „Idem na jogu u subotu. Hoćeš li sa mnom, a možemo posle na branč?“. I gle, eto novog prijateljstva!