Trema je počela da vas drma dan uoci razgovora za  posao. Istražili ste sve što ste mogli o kompaniji. Uhodili ste danima po društvenim mrežama osobu sa kojom ćete se sresti. Isprobali ste sve moguće odevne kombinacije. Ukratko - ubeđeni ste da ste dali svoj maksimum i da je intervju odlično prošao. Međutim, cvrc!

Prošlo je nekoliko nedelja i ništa. Evo zašto vas nisu pozvali...

Delovalo je kao da ste sve nabubali

Uvek možete da naučite napamet sve bitne informacije i da ih izrecitujete (istina, to čak može dosta da pomogne ako ste skloni zbunjivanju na intervjuima), ali imajte na umu da niko ne želi da zaposli robota. Stoga, pored deklamovanja svojih profesionalnih dostignuća, ubacite određene pojedinosti i iz ličnog života, jer to daje poslodavcima bolji uvid u to kakvu će osobu potencijalno zaposliti. Ema Kold, vodeći partner za talente u Deloitte UK, kaže: „Poslodavci žele ljude razlicitih profila, ne copypaste korporativne individue. Svačija životna iskustva su drugačija, a vaša čine baš vas posebnim. Želimo da zaposlimo ljude koji mogu da nam ukažu na nove perspektive i donesu nova iskustva.“

Zato sledeći put: Razmislite unapred šta je to što bi pružilo najbolji uvid budućim šefovima u vašu licnost, a da nema veze sa poslom. Moja prijateljica je, na primer, dobila posao kao grafički dizajner zato što je trenirala atletiku. Svakodnevni treninzi pokazuju da ste vredni, radni i posvećeni, a to su kvaliteti koje su njeni poslodavci prepoznali kao vrlo poželjne. Da li ste vi možda DIY majstor? Ova posebnost ukazuje na to da ste kreativni i imate mašte.

Kukali ste dok ste pricali o svom aktuelnom poslu

Sad realno - da li biste otišli na prvi sastanak sa dečkom i od samog početka krenuli da se žalite na bivšeg? Naravno da ne biste. Zato nemojte to da radite ni na poslovnom intervjuu. Kada negativno pricate o svom trenutnom poslodavcu, to može da deluje odbojno na vašeg potencijalnog poslodavca, kaže Rupa Gantra, osnivacki partner poslovnog samita Millenial 20/20. Osoba koja vas intervjuiše može i te kako da se zapita kako ćete koliko sutra pričati o njima, ako dobijete posao.

Zato sledeći put: Ako vas pitaju zašto napuštate trenutnu recite da ste gladni novog izazova. Vrlo je bitna razlika između ove dve rečenice: „Na ovom poslu sam dve godine i spremna sam za veću odgovornost“ i „Na ovom poslu sam dve godine i nemam više šta da postignem.“

Odgovorili ste pogrešno na ono pitanje

Neizbežnim pitanjem „Koje su vaše slabosti?“ poslodavac zapravo zaključuje da li ste vi prava osoba ili ne. Mel Barkli, izvršni karijerni kouč u Lee Hecht Harrison Penna, savetuje da budete pažljivi. „Izbegnite da pricate o slabostima koje se sukobljavaju sa kriterijumom zapošljavanja.“ U prevodu: odaberite slabost koja nije u traženom opisu pozicije za koju se prijavljujete.

Zato sledeću put: Odaberite slabost koja je pod a) relevantna za posao, ali se ne kosi sa glavnim kriterijumima zapošljavanja, i koja pod b) može da se popravi ili unapredi. Možete da kažete da niste toliko dobri kada je reč o javnom nastupu, ali da se trudite da ga poboljšate. Na ovaj način pokazujete da ste iskreni, a ne da ste nesposobni.

Pokušali ste da budete savršeni

Jedno je kada ste najbolja verzija sebe na poslu, a sasvim drugo kada se ponašate kao da ste popili svu pamet sveta. Pritom, tanka je crta izmeš ta dva. „Ljudi se običo plaše da pričju o neuspesima, ali mi volimo da zapošljavamo ljude koji se ne boje da isprobaju nove ideje, čk i kada ne funkcionišu. Kada kod kandidata vidim želju da budu spremni da eksperimentišu, to mi je jasna indikacija da su voljni da pomeraju granice“, kaže Džilijan Tans, izvršni direktor Booking.com.

Zato sledeći put: Umesto da samo navedete primer situacije u kojoj je nešto pošlo po zlu, kažite kojih ste to pet stvari naučili tom prilikom. Ovakav stav pokazuje da se ne plašite da rizikujete. 

Pitali ste ih nešto glupo

I ptice na grani vec znaju da ne možemo da ostanemo nemi kada nas upitaju „A imate li vi pitanje za nas?“. Ali nemojte da pitate nešto što bi već trebalo da znate. „Možete dosta da saznate o kompaniji na društvenim mrežama i sajtu“, kaže Rejcel Parsonaž, MD za beauty company KMI Brands.

Zato sledeći put: Postavite pitanje koje pokazuje da ste ih podrobno istražili. Da li ste možda pročitali neki interesantan novinski članak o toj kompaniji? Pitajte ih za to, upitajte šta im je sledeći korak. Da li ste videli neki interesantan post na njihovom sajtu? Pitajte ih ko im se bavi društvenim mrežama i recite im da cenite kako komuniciraju sa pratiocima. Ako vec niste, obavezno procitajte tekst 10 pitanja koja bi trebalo da postavite na sledecem intervjuu!) 

Vaš ego preuzeo je kontrolu nad vama

„Nemojte da se razmećete. Svakako da bi trebalo da kažete osobi koja vas intervjuiše koji su vaši kvaliteti, ali jednostavno uradite to bez hvalisanja“, kaže Pola Tinkler, komercijalni direktor u hemijskoj kompaniji Chemoxy.

Zato sledeći put: Umesto da samo kažete da ste vrhunski u nečemu, obavezno elaborirajte. Na primer: „Na prethodnoj poziciji bila sam zadužena za to, to i to, što je naposletku donelo kompaniji to, to i to.“ Ukratko, sasvim je okej da budete ponosni na svoja postignuća, ali neophodno je da ih dobro rgumentujete dok ih predstavljate.

Priredila: Jelena Višnjić