„Prvi put u životu razmišljala sam da krenem na terapiju jer sam shvatila šta se gomila u meni već godinama. Potpuno sam pregorela“, kaže 28-godišnja producentkinja Marija. „Nedavno sam čula za simptom pregorevanja. Termin koji je ranije bio rezervisan za sredovečne poslovne ljude koji su, blago rečeno - pukli. 

Dakle, držala sam sve konce u rukama, ali na kraju sam toliko zabrljala da je moj šef, inače miran u svojim nastupima, urlao kao nikada, savetujući mi da tražim drugi posao. Izgubila sam mnogo toga i dovela u pitanje svoju profesionalnu reputaciju, mada sam ipak imala sreće. Nekako sam sačuvala posao.“

Istraživanje koje je prošle godine sproveo sajt za zapošljavanje Monster Worldwide otkrilo je da se sada i generacija milenijalaca susreće sa pregorevanjem u najširim razmerama - 86% u poređenju sa 76% koji se odnose na njihove iskusnije kolege. I druge studije otkrivaju slično stanje. Ono što najviše zabrinjava jeste da „pregorevanje milenijalaca“ nema uticaj samo na radno okruženje: prema članku Generacijske razlike u pogledu životnih ciljeva, brige za druge i društvene orijentacije među mladima, objavljenom u Journal Of Personality And Social Psychology, visok stepen pregorevanja kod pripadnika generacije Y praćen je povećanom anksioznošću, depresijom i problemima u vezi sa mentalnim zdravljem. Najteže su pogođene žene. Sindrom pregorevanja među ženama milenijalcima je u porastu. Žene su te koje pregorevaju do 30, piše biznis novinarka Larisa Fo u magazinu Forbes.

Zašto? „Milenijalci su poznati po nekoliko karakteristika: želji da rade nešto što će im doneti smisao, a ne samo novac, ekološkoj osvešćenosti i - konačno, ali ne manje bitno - po perfekcionizmu“, kaže Robert Bisvas-Diner, koautor knjige The Upside Of Your Dark Side. Prema No Collar Workers studiji koju je sproveo MTV, ova potreba za pronalaženjem smisla u poslu vodi ka većem broju radnih sati i mnogo većem emotivnom ulaganju, a to ima svoju cenu. Ali najveći problem je perfekcionizam. „Loša strana perfekcionizma je u tome što je povezan sa fizičkim tegobama, povećanom depresijom i pregorevanjem“, kaže Bisvas-Diner. 

Žene često predimenzionirano imaju potreba da budu savršene. Od rođenja, mlade žene koje su danas u dvadesetim zatrpane su zbunjujućim porukama šta je dostižan ideal, počev od fizičkog izgleda i lepote pa do profesionalnog uspeha i emotivnih veza, kaže on. One imaju običaj da postavljaju sebi visoke standarde, često nedostižne i postaju razočarane kada im ostane samo premor i iscrpljenost.

Povrh svega ovoga, prisutan je i ekonomski pad i nedostatak radnih mesta, što znači da se milenijalci suočavaju sa jakom konkurencijom i moraju izuzetno da se potrude samo da bi našli posao - a onda još više da bi se dokazali i napredovali. U radnoj sredini koja je još obeležena polnom neravnopravnošću, žene osećaju ovaj pritisak još intenzivnije. 

Ali mora da postoji još nešto osim perfekcionizma, što doprinosi pregorevanju milenijalaca. Nešto što je karakteristično baš za pripadnike generacije Y? Mnogo pre Bler Valdorf iz Gossip Girl i Spenser Hejstings iz Pretty Little Liars, imali smo Moniku Geler iz serije Friends i Bri van de Kamp iz Desperate Housewives. 

Da, ima tu još mnogo toga - a to je posledica sinteze tehnologije i dostupnosti 24/7.

Starije generacije imale su priliku da uživaju u pravom vremenu za opuštanje, tokom koga su mogli da se posvete sebi u potpunoj privatnosti i da napune baterije, daleko od pritiska posla, a milenijalci su konstantno angažovani, stalno ON, i na neki način, uvek „rade“. Upravo ovaj faktor u najvećoj meri poremetio je ravnotežu. 

Kada ste konstantno dostupni, nemate priliku da se isključite na pravi način. Ljudi postaju iznureni jer bez slobodnog asocijativnog razmišljanja ne uspevamo da dostignemo stanje uma u kome možemo da identifikujemo nove želje i ambicije, obnovimo svoje energetsko stanje i podstaknemo svoje strasti.

Imajući u vidu način na koji naš um funkcioniše, linija između posla i zadovoljstva postala je izuzetno nejasna. Nema mnogo razlike između stanja svesti u situaciji kada pokušavate da plasirate svoju najnoviju ideju kolegama ili dok pokušavate da sačuvate svoju teško stečenu reputaciju  na Twitteru. Štaviše, od milenijalaca se sve više očekuje da iskoriste svoje onlajn prisustvo u korist svojih poslodavaca, što neizbežno dovodi do neprestane konektovanosti 24/7, koja se zastrašujuće približava radnom vremenu 24/7. 

Posmatrano iz ove perspektive, nije toliko upečatljivo pregorevanje milenijalaca, više iznenađuje što većina njih uspeva, bar za sada, da sakrije karakteristične simptome. Ali kao što je Mariji dobro poznato, ako se ovaj problem ne reši, crvene zastavice postaju sve brojnije, do momenta kada postane nemoguće sakriti ih. Konačno, simptomi postaju očigledni kao bunda na protestu aktivista za prava životinja. Neizbežne posledice počinju da utiču i na privatni život, na sliku koju osoba ima o sebi pa čak i na fizičko zdravlje. 

Dođe vam da bacite telefon?

„Napad besa jedina je reč koja može da opiše moje ponašanje tog dana kada je šef insistirao da odem na prinudni odmor“, kaže Marija. „Klijent je otkazao posao u poslednjem času i ja sam potpuno odlepila. Bacila sam telefon, bezbroj puta psovala iz sveg glasa i nisam se vraćala na posao dva dana. Više nisam brinula o posledicama. Prestala sam da brinem odavno… I to ne samo o poslu.“

Tako pregorevanje počinje. „Malo-pomalo, sve vam je manje stalo“, kaže ona. „Prestajete da osećate pripadnost, polako, sve dok bolovanje, kašnjenje ili neispunjenje zadatka postanu nešto što vas ne potresa mnogo. Ovo osećanje preplavilo je moj život, više mi nije bilo stalo ni do prijateljstava, do zdravlja - ceo život mi je delovao kao besmislena obaveza.“ 

Zastala je na trenutak, pogledala u telefon, nasmešila se zbog nekog obaveštenja ili poruke koju je dobila. „Imala sam sreće. Toliko sam pregorela da sam bila spremna da žrtvujem svoju reputaciju. Ali zadržala sam posao - i još imam prijatelje.“

CRVENE ZASTAVICE KOJE UPOZORAVAJU NA PREGOREVANJE

Kada je u pitanju dovlačenje na posao, jedva uspevate da se naterate na to. 

Kada ostvarite neki uspeh ili dobijete priznanje, vaš odgovor je „kako god“.

Više energije trošite na sastavljanje pisma o otkazu u svojim mislima nego na posao.

Zajedljivo i oholo reagujete i na najmanje provokacije.

Prestali ste da se viđate sa prijateljima i da vodite društveni život izvan posla: na kraju dana sposobni ste samo da vegetirate.

Nikako ne uspevate dovoljno da se naspavate.

Najbolji momenti u vašoj karijeri mogu da se podvedu pod jednu reč: grickalice.

Svesni ste rokova i posledica koje vas čekaju ako ih prekršite, ali čak ni to vas ne motiviše.

Glavobolje, bolovi u leđima i druge fizičke tegobe su deo vaše svakodnevne egzistencije.

SPREČITE PREGOREVANJE

Kako da se nosite sa stresnim situacijama pri kraju godine

RAZGOVARAJTE SA SVOJIM ŠEFOM

Kancelarija jedva da funkcioniše zbog nedostatka zaposlenih, vi radite tri posla za istu platu i neprestano zaostajete sa obavezama. Sastanite se sa svojim šefom i zatražite da vam pruži veću podršku, ako želi da ostanete deo tima. I budite ozbiljni u vezi sa svojim zahtevima.

JEDITE I SPAVAJTE

Nađite vremena da izađete na ručak. Potrudite se da konzumirate laganu hranu koja će vam obezbediti dovoljno energije, recimo sendvič sa hlebom koji ima nizak glikemijski indeks i sadrži protein. I ne zaboravite da pijete vodu tokom celog dana. Nove studije otkrivaju da pad od dva procenta u hidrataciji može da smanji vaš nivo energije za celih 20 odsto. 

NAPRAVITE PAUZU

Udaljite se od stola i izađite iz kancelarije! Istraživači Državnog univerziteta Kalifornije otkrili su da čak i desetominutna šetnja tokom dana ima moć da trenutno popravi vaše raspoloženje i poveća nivo energije u naredna dva sata.

DELEGIRAJTE

Ne plašite se da ćete delovati kao osoba koja ima potrebu da drži sve pod kontrolom. Podelite sve obaveze sa svojim timom od poverenja. Pratite tim tokom celog procesa rada i obavezno proverite kako stvari napreduju pre nego što se posao privede kraju - dogovorite se da vas saradnici obaveštavaju tokom faza. Pobrinite se da imate dovoljno dodatnog vremena u rasporedu kako biste mogli da pregledate sve što je urađeno i ispravite eventualne greške.

POSTAVITE REALNE CILJEVE

Vi sanjate velike snove i radite predano, a ipak, još jedna godina se bliži kraju, a niste bliži ostvarenju cilja da postanete sami svoj šef. Dobar dan, tugo. Prilagodite svoja očekivanja. Postavite sebi manje ciljeve i počećete da posmatrate realnost u pozitivnijem svetlu. Možda niste postali uspešna preduzetnica iz svojih snova, ali stičete iskustva koja vas sve više približavaju ostvarenju dugoročnog cilja.

ODREDITE PRIORITETE

Ponuđena vam je poslovna prilika koja se događa jednom u životu, ali vaš trenutni raspored je pretrpan. Vreme je da postanete super kreativni u postavljanju prioriteta i planiranju. Ne zahtevaju svi zadaci istu posvećenost i angažovanost, zato prestanite da se opterećujete malim stvarima! Razlučite koje aktivnosti zahtevaju vašu trenutnu pažnju, a šta može da sačeka do okončanja tog važnog sastanka. 

ISKLJUČITE SE

Toliko toga se dešava da posle samo sat vremena odsustva sa Twittera i Instagrama imate utisak da ste van svih tokova. Usporite malo. „Svesno odlučite da budete određeno vreme oflajn svakoga dana (makar to bilo i vrlo kratko) i otkrićete da ste mnogo više u harmoniji sa sobom - i više posvećeni onome što zaista želite da radite.