Verovali ili ne, ispostavilo se da većina poznatih emocija može da se „preruši“ u neke slične i da jednostavno ne umemo da prepoznamo sa kojim osećanjem se borimo. Na primer, možda nije u pitanju rok ono što vas plaši i iscrpljuje, već reakcije kolega mogu da budu glavni uzrok vašeg neraspoloženja. Istraživanja su pokazala da prepoznavanje i imenovanje emocija znatno doprinose boljem psihičkom zdravlju i uspešnijoj karijeri, tvrdi psiholog Suzan Dejvid, autorka knjige Emocionalna agilnost

Spremni da kopate dublje? Dobro došli na Cosmo ubrzani kurs prisluškivanja osećanja. Da biste ga uspešno položili, pažljivo pratite sledeća uputstva... 

Proširite svoj rečnik

„Ako ne znate sa kojim se osećanjem borite, ne možete ni da ga izrazite kako treba“, kaže dr Toni Fereti, psiholog iz Melburna, i predlaže jednu malu psihološku igricu. Zabeležite 5 pozitivnih osećanja (npr. strast, nada, zadovoljstvo) i 5 negativnih (strah, krivica, anksioznost) na kartice ili listiće papira. Definicije ovih emocija zapišite na poleđeni i nemojte da vas bude sramota ako morate da konsultujete Google ili rečnik jer ne umete tačno da ih opišete. Svaki dan vežbajte tako što ćete pokušati da prepoznate kod sebe ili nekog drugog neku emociju sa kartica. Velike su šanse da ćete uspeti jer dnevno ih iskusimo od 10 do 15, tvrdi Toni. Obratite pažnju kako različita osećanja utiču na vaše telo. Da li se znojite? Ili osećate leptiriće u stomaku? Povezujte jedno s drugim kako biste u budućnosti potpuno ovladali svojim emocijama. 

Zavirite malo dublje u svoja emotivna stanja

Sada kada ste počeli da upoznajete emocije, sledeći put kada se javi neko intenzivno osećanje, probajte da ga „otpakujete“. Zbog čega se pojavilo? Da li možete da imenujete još dve emocije koje opažate? Važna lekcija - ne terajte od sebe svoje čulne doživljaje koliko god neprijatni bili, već pokušajte da se povežete sa njima i saznate zbog čega se javljaju. „Ako ste svesni svojih osećanja, brže ćete ih savladati“, objašnjava sociolog Kristin Karter i dodaje da kada pokušavamo da ih suzbijemo, zapravo samo pojačavamo njihovo (negativno) dejstvo.

Povežite se sa svojim unutrašnjim bićem

„Većina emocija koje osećate želi nešto da vam poruči“, kaže Suzan. Kako biste otkrili o čemu se radi, pokušajte da saznate njihov izvor. Ako konstantno osećate krivicu zbog nečega, pronađite koren tog osećanja. Možda niste bili dovoljno uz porodicu kada je trebalo? Prepoznavanje emocija pomoći će vam da preduzmete odgovarajuću reakciju.

Izrazite ih

„Ako su vaše emocije povezane sa drugim osobama, recite im to“, savetuje Toni (ne morate uživo, napišite im poruku). Priznajte da ste pogrešili, izvinite se svom dragom dečku ili objasnite nadređenom da osećate pritisak i da zbog toga ne možete da završite posao. Jednostavno - recite kako se osećate! „Emocije spajaju ljude“, objašnjava Toni. Ako ne delite svoja osećanja sa drugima, ne možete očekivati bliskost od njih. Naravno, ne mogu se sva emotivna stanja lako rešiti. Kada su u pitanju trauma ili veća žalost, potrebno je učešće terapeuta koji će uz proverene tehnike pomoći da se dođe do rešenja. 

Na sledećoj strani pročitajte 3 emocije koje su gotovo uvek pogrešno protumačene