Kada je poznata youtuberka Lisa Eldridž izjavila da su društvene mreže najbolje što se ikad dogodilo u svetu make upa, u bespućima svemira mogao se čuti odjek urlika njenih kolega. Lisa (koju su tutorijali pretvorili u superzvezdu i fenomen društvenih mreža) tvrdi da platforme kao što su Instagram, Snapchat i YouTube inspirišu publiku da eksperimentiše s lookovima različitih kultura širom sveta. Ali većina vizažista s kojima sam razgovarala ne deli njeno mišljenje. „Nemojte me vući za jezik“, kaže Kej Montano, vizažistkinja koja šminka Nikol Kidman i stoji iza beauty portala ThandieKay zajedno s glumicom Tandi Njuton. „Očajna sam zbog uticaja društvenih mreža na make up jer sve je to neverovatno generički, i kao izvor inspiracije i kao beauty referencija.“

Teri Barber, MAC-ov direktor za make up kreaciju, slično razmišlja. „Čovek bi pomislio da će ljudima društvene mreže otvoriti oči i proširiti vidike na sve moguće beauty ideje, ideale lepote, a završili smo s obrascem ideala lepote koji se proširio svuda, a zapravo je fejk savršenstvo.“ Takav look videćete na bezbroj televizijskih zvezda (dobar primer je reperka Lil Kim), u noćnim klubovima širom planeta, od San Franciska, Beograda do Dubaija i Moskve, ali ponajviše na Instagramu: žene s veštačkim trepavicama kao iz Diznijeve bajke, preterano konturisani nosevi, usne koje su šminkom toliko uvećane da izgledaju kao jastuci srednje veličine i smeđe kockaste obrve pod oštrim uglom od 90 stepeni.

Novi je to, karikirani, ideal ženske lepote koji na ekranu telefona, uz obavezne filtere, korekciju boje i sužavanje lica, izgleda spektakularno. Ali kada ga vidite uživo, izgleda poput karikature, kao iz nekog crtaća i pomalo zastrašujuće. Zapravo, poprilično zastrašujuće. Ali da li je pokušaj da se dostigne savršenstvo, bilo ono fejk ili ne, nužno vrlo nezdravo, kao što tvrdi ovaj vizažista? Ako jeste, zašto se svi onda toliko trude?

Barbie girl

„Da se razumemo, nema ništa loše u tome da neko koristi make up kako bi izgledao bolje“, kaže Teri. „Jer, make up tome i služi, zar ne? Ali muči me kada neko želi da izgleda kao u filmu Stepfordske supruge, seksi lutkice na naduvavanje iza čijih očiju nema života. Postoji milion drugih načina da neko izgleda lepo, ali ako ste veran pratilac make upa na Instagramu, nećete ni primetiti šta sve postoji.

Priznajem da u mojim očima te preterano oivičene usne, obrve u obliku Lego kockica i ostali ekstremi koje vidim na svom Instagram feedu izgledaju kao iz pornića, a to nije imidž koji osnažuje žene i nema veze s girl powerom. Reč je o sirovoj heteroseksualnoj fantaziji o tome kako bi trebalo da izgleda seksi žena“, kaže Teri. „Naravno, arhetipski pin-up look uvek je bio popularan, od Brižit Bardo do Pamele Anderson. Razlika je u tome što smo pre znali da su to karikature - jer to su bile retuširane fotografije snimljene uz profesionalnu rasvetu i ostale profesionalne alate koje običan čovek nije mogao da imitira pa ih zato nismo ozbiljno shvatali. Sada takav izgled dobija lajkove i svi ga žele na svom licu - ne samo na društvenim mrežama, nego i u stvarnom životu.“

„Nažalost, takav izgled je u stvarnom životu moguć samo ako ste se rodili sa urođenom manom, ako imate tonu make upa na licu ili ste pak bili na puno plastičnih operacija“, kaže vizažista. „Ideja da se lepota temelji na potpunoj transformaciji i nedostižnom savršenstvu zapravo je kazna kojom previše žena svakodnevno kažnjava samu sebe. Jer sudeći po onome što vidim, od svega toga ne vide svoju pravu lepotu koja se krije ispod make upa jer žene ne znaju kako je mogu naglasiti.“

I Kej intenzivno razmišlja o tom fenomenu. „Kako sam odrastala uz internet, imala sam širok raspon ljudi kojima sam se divila. Neki su bili lepi, neki manje lepi. Najviše sam htela da budem Ana Ford ili Mojra Stjuart, TV voditeljke i urednice vesti, koje su lepo govorile i uvek bile elegantne. Ipak, moji najveći uzori bile su žene koje su uspele zahvaljujući svemu drugom osim svom izgledu. Razumem: kada ste na mreži, pažnja i instant popularnost postaju svetinja pa određeni tip lepote koja asocira na laku dostupnost dobija lajkove, da ne govorimo o novcu koji se tu zarađuje. Naravno, mnoge devojke će se prilagoditi tom sistemu jer u svetu društvenih mreža ne daj bože da ste kontroverzni ili drukčiji od većine. Tako ćete izgubiti sve virtuelne prijatelje! Ženama moje generacije to je teško da prihvate. Mi smo se svim snagama borile da ne postanemo seksualni objekti i ništa više od toga pa mi zbog toga ovo izgleda kao da se svojevoljno vraćamo u srednji vek.“

Upoređivanje

„Pustite devojke na miru: mislim da one sve više nose make up zbog sebe, a ne zbog muškaraca, a to što je trenutno popularan look Kajli Džener samo je slučajnost“, kaže Lusi Šeridan, life coach s portala ProofCoaching.com.

„Usavršavanje komplikovanih tehnika šminkanja zapravo je oblik eskapizma koji nas približava idolima, ali to je oduvek postojalo. Osim toga, tu je i takmičarski duh“, kaže psiholog Hani Lankaster-Džejms. „Tu je slava (i, opet, novac), što je važan faktor u pokazivanju aduta, a to uključuje i razne tehnike transformišućeg make upa. Do određene mere reč je zapravo samo o devojkama koje se dobro zabavljaju.

Ali problem nastaje kada remodeliranje lica postane svakodnevica jer poruka koju time šaljemo glasi - nisam dovoljno dobra takva kakva jesam. Tada nastaje diskrepanca između slike o sebi u stvarnosti i sebe transformisane, što često vidim među pacijentima. Osim toga, ne takmičimo se isključivo sami sa sobom. Kultura online upoređivanja postala je epidemija koja preti ženskom identitetu“, kaže Hani. „Upoređivanje sebe s drugima prirodan je način shvatanja svog identiteta, ali ono što svi pokušavaju jeste da imitiraju žene čiji život i izgled nemaju nikakve veze s njima samima, a da ne govorimo o tome da taj život nema veze s realnošću.“

Zapravo reč je o sistemu u kome sami sebe osuđujemo na to da se osećamo loše. „Listanje feedova svih tih frenemiesa (ljudi koji su nam istovremeno prijatelji i neprijatelji) postala je zavisnost mnogih mojih klijenata“, kaže Lusi. „Kao i kod svake zavisnosti, tako pokušavamo da popunimo rupe koje proizlaze iz osećanja da nismo dovoljno dobri. Životi drugih, režirani i provučeni kroz filtere, zapravo su droga koja nam, nažalost, donosi pogrešan osećaj ekstaze.“

Moć kulture upoređivanja koja uništava samopouzdanje vidi se i u brojkama. Philipsovo istraživanje Global Beauty Trends iz 2016. pokazalo je da se samo 26% Britanki smatra lepim, a u Indiji se čak 93% žena smatra lepim.

Girl power

Ali nada ipak postoji! Dok lutkice žare i pale Instagramom, individualizam i različitost ipak postaju deo vakodnevice. Jer u medijima vidimo i neku drugačiju lepotu, kao što su Rut Bel, Andreja Pejić ili Izabela Emak, a izgleda sjajno baš zato što je drugačija. Na kraju, ako želite da vidite kako lepo može izgledati neko bez šminke, pogledajte Ališu Kiz koja je prestala da se šminka i to objavila na LennyLetter.com, feminističkom portalu Lene Danham: „Ne želim više da se skrivam. Ni svoje lice, ni svoje misli, ni svoje snove, ni svoje probleme, ni svoj emocionalni rast. Ništa.“ Ališa sada nastupa s pegicama na licu, bez make upa i u 35. godini izgleda sjajno. „Nadam se da će ovo biti revolucija“, kaže Ališa. I mi se nadamo tome.