Tuga je prirodan odgovor na gubitak, emocionalna patnja koja nastaje kada izgubimo nekoga koga volimo. Što je gubitak značajniji, to je tuga veća, a najintenzivnija je u slučaju smrti voljene osobe.

VIŠE: Ispovest studentkinje koja je uspešno pobedila depresiju!

Faze tugovanja

1. Poricanje

2. Ljutnja

3. Potištenost

4. Prihvatanje

5. Prilagođavanje situaciji i reintegracija

Ne prolaze svi ljudi kroz sve faze i ponekad one ne prate tačno ovaj redosled jer je tuga nepredvidiva i individualna. Ono što morate zapamtiti je da je normalno osećati sve ove emocije i ne postoji fiksno određeno vreme unutar kojeg će one nestati.

VIŠE: 5 načina da se izborimo sa tugom i bolom

Najteži periodi vremenom će postati manje intenzivni i kraći, ali sasvim je uobičajeno da godinama nakon gubitka osetimo snažnu tugu, pogotovo u trenucima koje smo želeli podeliti s voljenom osobom.

'Simptomi' tugovanja

Krivica i ljutnja. Stručnjaci upozoravaju da je olakšanje nakon smrti osobe koja se dugo borila protiv teške bolesti normalna emocija, ali mnogi ljudi osećaju krivicu ako ih obuzmu takve emocije. U slučaju nenadane i iznenadne smrti obuzima nas velika ljutnja, često mislimo da smo je nekako mogli sprečiti iako to realno nije bilo moguće.

Strah. Gubitak voljene osobe može aktivirati puno briga i strahova, možemo osećati strepnju, bespomoćnost i nesigurnost. Sve to ponekad dovodi i do napada panike, a često preispitujemo i svoj život tj. smrtnost.

VIŠE: Osnovne stvari koje treba da znate o depresiji

Fizičke promene. Iako je tugovanje emocionalni proces, često uključuje fizičke tj. zdravstvene probleme poput umora, smanjenog imuniteta, gubitka kilograma ili naglog gojenja, mučnine, bolova i nesanice.

Kako tugovati

1. Pronađite oslonac. Okrenite se prijateljima ili članovima porodice i nemojte ih izbegavati jer vam treba oslonac bez obzira na to što možda mislite da ćete sve izdržati sami.

Ljudi često žele pomoći u takvim situacijama, ali ne znaju kako, tako da otvoreno recite šta vam treba - samo razgovor ili rame za plakanje. Potražite duhovnu utehu ako sledite religijske tradicije. Duhovni rituali poput molitve koji vam inače puno znače sada vam mogu pružiti veliku utehu.

2. Brinite se za sebe. Nakon smrti voljene osobe više nego ikad moramo brinuti o sebi jer veliki emotivni stres može narušiti naše zdravlje. Uz fizičko, brinite se i za psihičko zdravlje jer su telo i um povezani. Pokušajte dovoljno spavati i pravovremeno jesti kako ne biste izgubili fizičku snagu. Izbegavajte lekove koji će vam trenutno podići raspoloženje i nakon prestanka delovanja vratiti vas u depresivno stanje.

3. Pripremite se za 'okidače' tuge. Praznici, rođendani, godišnjice, godišnjice – sve su to situacije koje će probuditi uspomene i osećaje. Budite spremni za te 'udarce' i znajte da je normalno biti tužan u tim situacijama. Razgovarajte s ljudima s kojima ćete ih podeliti i nemojte skrivati kako se osećate.

4. Izrazite svoju tugu. Voljenu osobu nećete zaboraviti i niko to ne traži od vas. Naravno, prisećajte se svih lepih trenutaka koje ste proveli zajedno. Tugu možete izraziti na mnogo načina.

Zapišite svoje misli u dnevnik, napišite voljenim osobama pismo i recite sve što niste stigli, napravite foto album koji će slaviti njihove živote ili se uključite u neku organizaciju koja im je bila važna i na taj način nastavite delovati u njihovo ime.

VIŠE: Iz psihološkog ugla: Zašto nas raskid toliko boli?

Razlika između tugovanja i depresije

Ova dva stanja su po prirodi slična, ali kod depresije osećaj praznine i očaja ne prestaje. Takođe se razlikuje od tugovanja po intenzivnom osećaju krivice i beznađa i čestim suicidnim mislima.

Nikada se nemojte libiti da potražite stručnu pomoć, pogotovo ako:

- mislite da vaš život više nema smisla

- nedeljama se osećate odvojeno od sveta

- ne možete obavljati svakodnevne aktivnosti

Izvor: zadovoljna.hr