I Vito Corleone se žalio u filmu Kum na svoje saradnike:  „Kada treba da slušaju  - govore!“

Ma znate i sami kako se osećate i u privatnom životu kada se sretnete sa nekim i kada Vas pita kako ste i šta ima novo, a onda u istom dahu počne da priča o sebi, o tome šta radi i šta ga okupira u tom trenutku. Dok smo uzeli malo vazduha i hteli da odgovorimo na pitanje, čuli smo celu priču sagovornika i može čak da nam se desi da je već krenuo dalje, ne dajući nam čak ni najmanju šansu da dođemo do reči.

U biznisu kao i u privatnom životu veština slušanja je jedan od ključeva uspešnosti. Kada razgovarate sa ljudima obično kažu: „Tu sam da pažljivo saslušam i da ti pomognem!“ -  a da li je baš uvek tako?

O tome da li ste dobar slušalac i sagovornik odlučuju oni oko Vas, a ne Vi sami. Zato je možda najpametnije čuti mišljenje Vaših poslovnih saradnika i prijatelja o tome kakav ste slušalac. Ne budite razočarani ako posle tog malog intervjua shvatite da Vas okolina vidi drugačije nego sto mislite da ste, to je fenomenalna prilika da radite na svom razvoju i da budete još bolji nego što jeste.

Ova  tema je toliko važna za poslovni uspeh da se na njoj radi na mnogim poznatim univerzitetima u svetu.

Dva profesora, Pfeffer i Sutton  sa Stansford Univerziteta su opisali u svom radu „Razlika između znati i raditi“ princip treninga iz 5 tačaka koji nam pomaže da u razgovoru budemo efikasni i postanemo pažljivi slušaoci. Cilj je vežbanje tog principa u bar jednom razgovoru dnevno.  

1. Kada Vam neko postavi pitanje ne odgovarajte odmah. Sačekajte bar tridesetak sekundi i razmislite o tome šta ćete da kažete i kako ćete da kažete.

2. Ponovite pitanje svog sagovornika i to baš onako kako ga je Vas sagovornik postavio, bez interpretacije. To će osigurati, da ste u potpunosti razumeli šta je sagovornik hteo da kaže i to je veoma važno, naročito ako je sagovornik uzbuđen.

3. Veoma važno je da se prilikom razgovora što manje upotrebljava negativna reč „ne“ i „nikako“! Takođe pokušajte da umesto „ali“, i „međutim“ upotrebite,“ i „!

4. Raspitajte se za detalje i pokažite zainteresovanost da shvatite o čemu se radi. Naročito ako je u pitanju konflikt možete da pitate: „Koliko sam shvatila, radi se o većem konfliktu. Šta mislite ko igra veliku ulogu u tom konfliktu?“

5. Budite sigurni da vi koristite u toku razgovora jednu trećinu vremena da pričate i dve trećine da slušate.

Pored ovog principa, važno je obratiti pažnju na govor tela. Budite posvećeni sagovorniku, gledajte ga u oči.

Prilikom razgovora pokušajte da se koncentrišete i posvetite stvarno samo sagovorniku. Nemojte da gledate na sat ili na mobilni telefon!

Empatija, ili sposobnost saosećanja sa sagovornikom je ključna osobna koja nam omogućuje da izrazimo simpatiju i prema sagovorniku i omogućimo razvoj poverenja i iskrenosti, što će našoj konverzaciji dati dodatni kvalitet.  

Tako ćete postati dobar slušalac i pažljiv i omiljeni sagovornik. To će Vam omogućiti da sagledate bolje situaciju i donesete lakše odluke a samim tim, da budete i izvanredan lider. Mada će Vam se u početku učiniti teškim, budite uporni i pokušavajte da se pridržavate ovih pravila. Posle nekoliko puta sve će biti jednostavnije. Bićete bolji iz dana u dan. I bićete ponosni na sebe.