Velika restrukturiranja, fuzioniranja  i optimizacija produktivnosti. Sve te lepo upakovane fraze ne donose ništa dobro za radnike. Dolazi do reorganizacija I otpuštanja ljudi. Mislimo lako je njima, direktorima, menadžerima i personalnom odeljenju. Imaju dobre plate i imaju sve informacije i bolje mogućnosti da sačuvaju svoja radna mesta.

Danas je u mojoj kancelariji plakala jedna mlada službenica iz personalnog odseka, koja po prvi put vodi projekt restrukturiranja radnika.  Velika globalna korporacija je odlučila da optimizuje produktivnost i deo organizacije je autsorsovala u Indiju.  Tom reorganizacojom i autsorsovanjem je pogodjeno 130 ljudi….

Sandra, moja mlada koleginica iz personalnog odseka treba da održi sastanak i ima ulogu da pripremi menadžere na razgovor na kome je će objasnuti radnicama da ostaju bez posla.

Veoma teška uloga! Kao prvo odluke se donese na nekim važnim strateškim sastancima a onda ih implementiraju ljudi poput Sandre koji nemaju apsolutno nikakav uticaj na donošenje odluka. Kada sam prv put razmisljala o funkciji personalnog šefa, mislila sam kako lep posao, otkrivaš talente, i pomažeš ljudima da dobiju posao, pomažeš organizaciji da regrutuje kadrove koji će omogućiti prosperitet jedne radne organizacije ili kompanije.

A onda dodje trenutak reorganizacje ili optimizacije i dolazi do otpuštanja radnika, tih istih talenata. Personalni, HR  menadžeri uče zakone, procese, psihologiju. Skoro ni na jednom Univerzitetu se ne uči kako da se vode ovi teški razgovori. Iskustvo se stiče vremenom i u odredjenom procesu.

Odlučila sam da pomognem Sandri i da je je kao coach pripremim za takve vrste razgovora. Prvo je bilo važno objasniti joj da je donešena odluka koja kaže „Šta“ i da je na njoj samo da uradi kako najbolje može znači da radi na odgovoru „Kako“ ?

Važno je da to uradi na humani i ljudski način, da pokaže autentičnost i empatiju. U takvim trenucima je veoma važno pokazati maksimum emocionalne inteligencije. Važno je da Sandra ima odgovore na najveći mogući broj pitanja, ali je mnogo važnije da njen body language, i njen glas pokažu ono što ona oseća u tom trenutku. Da bude iskrena, i da podrži prisutne. Da im objasni da to nije njena odluka i da ako dodje do agresije na nju ne primi to lično i da pokuša da se ogradi od verbalnih napada.

Sandra je napravila dobru prezentaciju i posle 3-4 sata coachinga je bila mnogo sigurnija u sebe. Dobijeno samopouzdanje je odražavao i govor njenog tela prilikom pripreme za prezentaciju.

Njen glas je postao sigurniji . Njene oči su prestale da budu vlažne. Mislim da je Sandra spremna za sastanak….

Sutradan,  pred sastanak sam popla kafu sa Sandrom i ipak  mi je priznala da je veoma loše spavala. U jednom trenutku sam joj priznala da sam se i ja probudila jos pre 4 sata ujutru i da mije to već četvrta kafa. Setila sam se vremena kada je pre desetak godina moja radna jedinica bila u reorganizaciji i kada smo morali da smanjimo broj radnika. Shvatila sam razmišljajući o tome da bi danas sa ovim znanjem i iskustvom sve to obavila mnogo bolje i profesionalnije. Bila sam srećna da bar mogu da pomognem Sandri.

Početak sastanka je bio veoma težak. Veoma teška atmosfera, ali kako su prolazilli minuti, tako je bilo sve lakše za Sandru i za Menadžere. Shvatili su da Sandra čini sve i da želi da im pomogne u situaciji i kojoj se nalaze.

U toku sastanka smo formirali i male radne grupe u kojim a se razgovaralo o sličnim ranijim iskustvima prilikom restrukturiranja. Ljudi su imali mogućnosti da otvoreno razgovaraju o svemu, da diskutuju o finansijskim paketima, i stručnoj pomoći tamo gde su slučajevi teški i komplikovani.

Na kraju smo napravile malu rundu i pitali prisutne ljude  šta je bilo dobro, šta treba drugačije da se uradi. Odgovori su bili veoma pozitivni. Od svega je ljudima bilo najvažnije da znaju da nisu sami u takvoj situaciji i da mogu da računaju na pomoć ljudi oko sebe.

Na kraju dana sam bila veoma umorna. Sandra jos više...

Kasno uveče mi je napisala veoma lepu poruku, i zahvalila se na pomoći i coachingu.

Nadam se da će njen sledeći projekt biti onakav kakav želi kao Personalni HR Menadžer: Da traži i zapošljava talente, a ne da otpušta radnike, jer i personalni šefovi su ljudi.