Mnoge od nas su maštale da budu kraljice modnih pista. Nimalo čudno, zar ne? Sve te devojke koje gledamo na Fashion TV i koje nam se smeše sa naslovnica poznatih magazina izuzetno su lepe, predivno obučene, poznate, dobro zarađuju, stalno putuju, u društvu su svetskog džet-seta... Ali, da li ste se zapitale da li je baš sve to tako? Naravno, da nije. „Sladak život“ je samo plod naše mašte i imaginacije sveta modelinga. Sa naše naslovne strane ovoga puta vam se smeši Žizel Bundšen, koja je naplaćeniji model, a sigurno će vam pogled zastati i na stranicama Cosma (od 18 do 21) gde se nalaze lica i tela devojaka koje u ovom trenutku zaista vladaju modnim pistama. Verujte, nijedna se slučajno nije našla baš tu. Mnogooooo su radile na sebi, što ne reći, imale pomalo sreće i znanja i - uspele. U njihovom svetu vladaju neka surova pravila koja ako niste u stanju da ispoštujete izlazite iz igre. A, povratak je težak, skoro nemoguć. Mi u Cosmu nismo imali nameru da vas uplašimo, već naprotiv da vas pripremimo i ohrabrimo da se, i posle svih naših (raz)otkrivanja, otisnete u svet mode i osvojite ga. Ovoga puta naši i vaši insajderi i konsultanti su poznati modeli, koreografi, bukeri, ljudi iz agencija...

Katarina Filipović -  manekenka modne agencije Fox

U Srbiji snimila editorijale za Cosmopolitan, Elle, TV reklame, a u inostranstvu editorijal za Vanity Fair, prezentacije za brendove Max Mara i Fendi...

„Neuspehe ne primajte k srcu. Posao posmatrajte kao hobi, a ne kao posao. Iz modelinga izvucite ono najbolje!“

Na prvi kasting sam došla sasvim slučajno, a prvi posao dobila sa 14 godina, ali ozbiljnije sam počela da radim tek sa 15-16... Ako se pitate šta me je privuklo modelingu rekla bih pre svega radoznalost i možda kretanje u tim krugovima. Ali, kako je vreme odmicalo, ovaj posao me je sve više fascinirao zbog putovanja. Na „pisti“ sam se uglavnom sama snalazila, a prvenstveno sam zahvalna porodici na podršci i, naravno, Tamari Bakić i Marku Nikoliću koji su mi davali najbolje savete i koji su me uveli u ceo taj „fashion world“. Roditelji su me podržavali, iako su bili prilično skeptični. Nisu me pustili da prerano otputujem, zbog čega sam im zahvalna, jer mislim da ne bih izrasla u istu osobu da sam tek tako sa 15 godina otišla u Pariz.

Marko Milanović - maneken i buker modnog studija Click

„Budite profesionalni u poslu, uvek nasmejani i ne glumite u privatnom životu.“

Uloga bookera je da nalazi poslove manekenima i da se bavi njihovom promocijom, što uključuje fotografisanje i predstavljanje u medijima. Jedan od najbitnijih poslova, kako za manekena, tako i za njegovog agenta jeste kampanja. To je posao koji uglavnom obuhvata i print za magazine, bilborde kao i TV reklamu. Kampanje uglavnom dobijaju manekeni sa ,,jakim” bookom, za šta su potrebne godine iskustva. Mada, postoje i slučajevi kada klijent želi da za njega rade neka nova lica. Najbitnija stvar za svakog modela je book, koji sadrži odabrane fotografije iz editorijala i sa raznih drugih foto-sešna. Revije na Fashion weeku su, takođe, veoma bitne za promociju, jer gde bi inače klijenti imali priliku da primete mlade nade i buduće zvezde.

Marko Nikolić - makeup artist, modna agencija Fox

„Ne zalećite se s potpisivanjem dugotrajnih ugovora koji se teško ili nikako raskidaju. Manekenstvo je ozbijan i odgovoran posao od kojeg živi preko 5 miliona ljudi u svetu.“

Posao agenta nije nimalo lak. A, dobar agent je onaj koji ima dobre i brojne kontakte sa klijentima, marketinškim agencijama kod nas i u inostranstvu, koji je objektivan i realan u pogledu mogućnosti manekena. U početku je bitno usmeriti manekena i manekenku, dati mu dobre savete u vezi s oblačenjem, šminkanjem i stavom. Ponekad modeli to teško prihvataju, ali onaj ko ima poverenja u svog agenta veruje i u njegovo iskustvo i odgovornost. Budući da agenti obično dobijaju procenat od poslova manekena koje zastupaju, uvek se trude da njihovi klijenti rade što više.
Naravno, recept za uspeh ne postoji, ali iz iskustva kažem, osim podrazumevano dobrog izgleda s odgovarajućim proporcijama, veoma je bitan stav devojke i sreća, mnogo sreće! Svaki model bi trebalo da bude u agenciji koja ima mogućnost da im pronađe odgovarajuću agenciju u zemljama angažovanja, koja će da odgovara mogućnostima i željama manekena. Da bi devojka postala i ostala top model, najviše se odriče vremena - česta putovanja, a samim tim i neviđanje sa porodicom, prijateljima, dečkom... ali sve se može uskladiti, ukoliko manekenka shvata da je taj posao uopšte vremenski ograničen. Novac je, takođe, veliki motiv, jer devojka ponekad za samo jedan dan snimanja ili reviju može da zaradi višemesečnu platu svojih bližnjih.

Ne treba zaboraviti da se taj isti novac ne zarađuje lako jer se dešavaju snimanja kataloga kupaćih kostima na minus pet, zimskih perjanih jakni na plus 36 stepeni, pripreme revije pod visokom temperaturom, snimanja u istom danu na dva kontinenta, zahtevni klijenti koji ne znaju šta tačno hoće, iscrpljujuće fotografisanje koje ponekad zna da traje i po 25 sati u nemogućim uslovima.

Ana Boltić - manekenkda modnog studija Click

Radila je revije Dragane Ognjenović, Peđe Nerića, za Diesel...

„Kasting za moju agenciju održava se 2. marta tako da preporučujem svim mladim ljudima da se prijave i okušaju sreću u ovom predivnom poslu.“Bavljenje ovim poslom omogućava mi da skoro svaki dan steknem neko novo poznanstvo, što mi često pomaže u sklapanju novih poslova. U toku dve godine, koliko se bavim manekenstvom, još uvek nisam iskusila neko zaista naporno snimanje. Ipak, događalo se da ono nekada traje i više od deset sati, što je za mene zaista iscrpljujuće. Ali, ako je atmosfera pozitivna i iako se svi trudimo da što vedrije gledamo na celu situaciju, ništa mi ne predstavlja problem. Što se tiče ishrane, imala sam sreću da nasledim vitku liniju i brz metabolizam, pa mogu da jedem sve što poželim. Ali, generalno, trudim se da jedem što više voća i povrća, što mi obezbeđuje energiju koja mi je potrebna na snimanjima. Možda je teško poverovati, ali ja se zaista ne odričem apsolutno ničega. Oduvek sam želela da se bavim ovim poslom, i sada kada sam stekla iskustvo i pravu sliku o svetu manekena, shvatam da mi zaista ništa nije teško, i uživam u svakom trenutku. Stekla sam nekoliko veoma dobrih prijatelja, ali sam naučila i da je veoma važno voleti sebe i svoje telo, kao i negovati ga svakim danom. Manekenstvo mi je, takođe, pomoglo da steknem više samopouzdanja i vere u sebe, što je veoma važno za mene u ovom periodu kada formiram svoju ličnost. A, sve je do modela - kako se postavi sa poslodavcima i koliko učini da snimanje bude zapravo lako. Inače, volela bih da radim za IMG jer mislim da je to najbolja agencija u inostranstvu.

Slađana Tesla - booker, koreograf i maneken

„Zadržite lični pečat, upravo to nešto po čemu se razlikujete od drugih. I budite uporne i jake, jer ovaj posao, ma koliko bio lep, traži puno snage i volje.“

Modeli pokatkad ispoljavaju neprofesionalizam i nestrpljenje pred samu reviju i zaboravljaju koja je njihova osnovna uloga, što ne može da se desi manekenkama koje su radile u inostranstvu. Skrenula bih pažnju i na važnu ulogu fotografa, ali i čitave ekipe, koju čine frizeri, šminkeri i stilisti, prilikom snimanja booka, editorijala ili kataloga. Iz modela treba izvući maksimum, a da bi se to i postiglo potrebna je dobra komunikacija u timu i svest da su svi na istom zadatku - snimiti najbolje moguće fotografije. Što se tiče izbora lepote istakla bih da su neke devojke i postale manekenke, ali to je prilično retko. Pre svega, potrebne dimenzije su različite, mere su mnogo manje i rigoroznije u modelingu nego na izborima za mis. Ali, i prioriteti i motivi učesnica su potpuno drugačiji. Posle svih godina bavljenja modom, ističem da izgled nije najbitniji. Naravno da se osnovne mere podrazumevaju, ali „personality“ je najvažniji faktor - spoj šarma i unutrašnje lepote. Na kastinzima često bude 200, 300 devojaka, a kreator izabere samo jednu za svoje zaštitno lice upravo zbog te neke svoje posebnosti. Naravno, i faktor sreće ne treba zanemariti jer trenutni trend treba da se poklopi sa vašim lookom.

Andrijana Belović - manekenka modnog studija Click

Radila za Issey Miyake, Francois Girbaud, Chanel tour-Tokio, Amica...

„Ne očekujte previše, jer ćete samo takvim stavom moći da u potpunosti uživate u ovom poslu i da budete ono što jeste, bez bojazni da li ćete se nekome dopasti.“

Da budem iskrena, nikada me nije privlačio posao modela. Nikada mi ne bi ni palo na pamet da bih mogla da se bavim modelingom dok me najbolja drugarica nije pozvala telefonom i rekla: „Sutra je kasting za Click u 18 h! Ajde da idemo!“. Imala sam samo 15 godina tako da nisam ni imala neka očekivanja, samo mi je bilo interesantno da upoznajem nove ljude. I tako je sve počelo. Omiljena revija mi je definitivno za Issey Miyakea u Parizu. Japanci su vrlo organizovana nacija, kod njih je sve cakum-pakum. Zna se tačan tajming svih obaveza u toku dana. To je savršena harmonija, ali iza svega stoje veliki rad, zalaganje i ekipa koja se pridržava zahteva poslodavca. Inače, uglavnom i ne pitam za honorar, smatram da je privilegija raditi bilo koji posao, ali ukoliko isti zahteva da se odreknem nekih svojih obaveza na fakultetu ili privatno, onda mi svakako znači da znam koja je suma u pitanju. Oko honorara se uvek konsultujem sa svojom matičnom agencijom.

Nebojša Grnčarski - agencija Select

„Nemojte izgubiti identitet gde god bili i šta god radili.“

Agencija je apsolutno neophodna i ona je najvažniji usmerivač u karijeri manekenke i savetnik za sve tajne - za korigovanje fizičkog izgleda, stajlinga i ostalih elemenata koje top model mora da poseduje. Da biste imali šansi da prođete na kastingu, radite na fizičkom izgledu, negujte kožu i kosu, pripremite kvalitetne fotografije za book... A, kada smo kod fizičkog izgleda, moram reći da idealne mere ne postoje i one su apsolutno relativne, a zavise od mnogobrojnih faktora - konstitucije, antropometrijskih karakteristika... Istorijska formula 90-60-90 devedesetih godina je bio marketinško-medijski trik. Doduše pojedini modeli pribegavaju hirurškim intervencijama ne bi li korigovali „nedostatke“, ali lično nisam pristalica, jer tako nešto nije uopšte potrebno pravim profesionalnim modelima. Novac je takođe bitna stavka u radu, tako da model može da zaradi od 200 do 2.000 evra, u zavisnosti o kome se radi, koji je nivo kampanje i za kojeg klijenta se radi.

Slike u galeriji